
zynników, które mogą być szkodliwe dla zdrowia. Firma oferująca wykonanie pomiarów środowiskowych w miejscu pracy często współpracuje z renomowanym laboratorium w celu określenia szkodliwości czynników. Podczas odpowiedniego szkolenia BHP pracownicy danego zakładu są edukowani o niebezpiecznych czynnikach mogących wystąpić w miejscu pracy i mających wpływ na zdrowie pracowników. Przykładowymi czynnikami, które w większej ilości mogą mieć szkodliwy wpływ, są różnego rodzaju pyły, duże natężenie światła oraz duże natężenie hałasu. Wykonanie pomiaru czynników środowiskowych występujących w pracy może mieć znaczenie przy przeprowadzaniu oceny ryzyka zawodowego. Innymi usługami oferowanymi przez firmę działającą w branży związanej z bezpieczeństwem i higieną pracy są szkolenia BHP, kursy PPOŻ oraz kursy pierwszej pomocy.
Jakie przepisy regulują BHP
BHP, czyli inaczej bezpieczeństwo i higiena pracy, jest zbiorem pewnych zasad oraz reguł, których zadaniem jest utrzymywanie bezpiecznych warunków w pracy. Przepisy prawne dotyczące BHP są zawarte w Kodeksie Pracy i dotyczą zarówno pracodawców, jak i pracowników. Przestrzeganie odpowiednich zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest niezwykle istotne, zwłaszcza że za uchybienia w tym zakresie mogą być nałożone różne kary i sankcje. Na rynku istnieją specjalistyczne firmy, które zajmują się obsługą BHP, świadcząc takie usługi, jak szkolenia BHP, przeprowadzenie audytu bezpieczeństwa czy prowadzenie kursów PPOŻ. W sytuacji gdy pracodawca nie jest pewien, czy jego firma spełnia odpowiednie przepisy z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, dobrym pomysłem jest zlecenie wykonania audytu BHP przez specjalistów posiadających wiedzę na temat bieżących przepisów BHP. Przestrzegania przepisów prawnych zawartych w Kodeksie Pracy strzeże tak zwana Państwowa Inspekcja Pracy, której zadaniem jest sprawdzanie czy w danym zakładzie przestrzega się przepisów BHP.
Przepisy BHP w pracy biurowej
Bezpieczeństwo i higiena pracy obowiązuje wszystkich pracowników oraz pracodawców, niezależnie od zajmowanego stanowiska i rodzaju wykonywanej pracy. Jednym z ważniejszych obowiązków pracodawcy jest zapewnienie odpowiedniego szkolenia BHP pracownikom, które powinno być dobrane do rodzaju wykonywanej pracy. Można wyróżnić kilka rodzajów szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, a jeden z rodzajów szkolenia BHP jest przeznaczony dla pracowników administracyjnych i biurowych. Zachowanie bezpieczeństwa w miejscu pracy jest istotne zarówno na budowie, jak i w biurze, dlatego ważne jest to, żeby pracownicy posiadali wiedzę BHP konieczną do wykonywania określonej pracy. Kwestie bezpieczeństwa w pracy biurowej i administracyjnej dotyczą takich kwestii, jak zachowanie odpowiedniej odległości od ekranu monitora, robienia regularnych przerw podczas pracy oraz utrzymywania właściwej postawy ciała. Ponadto pracownicy biurowi muszą znać także podstawowe zasady zachowania bezpieczeństwa i higieny pracy.
Co dokładnie oznacza skrót BHP
BHP, czyli inaczej bezpieczeństwo i higiena pracy, jest powszechnie używaną nazwą, która określa zbiór zasad dotyczących bezpiecznego i higienicznego wykonywania pracy. Ponadto BHP to nie tylko zbiór zasad, ale także osobna dziedzina wiedzy, która zajmuje się kształtowaniem właściwych warunków pracy. BHP jest na tyle szerokim pojęciem, że w jego ramach można znaleźć kwestie zahaczające o ergonomię, medycynę pracy, ekonomikę pracy oraz o psychologię pracy. Zasady związane z bezpieczeństwem i higieną pracy muszą być stosowane przez wszelkie firmy i przedsiębiorstwa. Przepisy prawne regulujące kwestie związane z bezpieczeństwem i higieną pracy znajdują się w Kodeksie Pracy, którego musi przestrzegać każdy pracodawca. Organem, który stoi na straży przestrzegania przepisów BHP, jest Państwowa Inspekcja Pracy. Na rynku istnieją specjalne firmy, które działają w branży BHP oferując wiele przydatnych usług pracodawcom, jak na przykład wstępne i okresowe szkolenia BHP, przeprowadzanie audytów bezpieczeństwa oraz wykonanie oceny ryzyka zawodowego.